Perusasiat ovat pop

Sakari Siilin
22.5.2020
SpotifyApple PodcastsGoogle PodcastsTransistor.fm

Törmään ajoittain eri yhteyksissä perusteettomiin odotuksiin tai kuvitelmiin markkinoinnin ja viestinnän maagisesta voimasta pelastaa brändi tai tase yksittäisillä kampanjoilla tai nokkelilla videoilla. On meiltä joskus pyydetty “sosiaalisen median temppujakin.” Kikkapussin sijaan tarjoamme kuitenkin kerta toisensa jälkeen työkalupakkia, joka on täynnä perusasioita.

Ennen kuin etenen syvemmälle aiheeseen, haluan tuoda esille, että kirjoitukseni tarkoitus ei ole ajautua väärinymmärretyn marttyyrin viitan alle eikä tuputtaa “oikeaa” näkemystä viestinnästä tai markkinoinnista.  Tartuin kynään, koska haluan osaltani muistuttaa sekä itseäni että sinua lukijana (liike)elämän ja sitä kautta markkinoinnin olevan enemmän kestävyyslaji kuin pikamatka tai viihdeshow.

Unohda Mad Men, viraalit videot ja pikavoitot

Glamouri, näppärät sloganit ja internetin täyttävät viraalit videot saattavat kuulostaa houkuttelevilta ajatuksilta. Lentävä lausahdus kivan kuvan kylkeen tai hassu video nettiin ja kassakone kilisee. Raflaavaa, mutta todellisuus on kuitenkin tarua karumpaa.

Kuvion juju piilee siinä, että digikansan muisti ei ulotu pitkälle menneisyyteen. Digitaaliset kanavat, sosiaalinen media etunenässä edellyttävät lisäarvoa tuottavaa uutta sisältöä päivittäin. Yhden hitin ihmeiden varaan laskeminen ei siksi kannata, sillä onnistuneetkin kampanjat ja videot ovat nopeasti eilisen uutisia.

Nöyryys on hyve

Organisaation on ansaittava asiakkaan huomio ja arvostus jokaisella postauksella ja sisällöllä uudestaan.

Viraalilla videolla ei ole käyttöä, jos seuraavat 10 asiakkaan kohtaamaa sisältöä saavat karvat pystyyn.

Perusasiat kunniaan

Ironisesti tuloksellisen, lisäarvoa tuottavan viestinnän ja markkinoinnin avain piilee rutiininomaisissa perusasioissa, joista on mediaseksikkyys kaukana. Vai miltä seuraavat käsitteet tuntuvat suussasi: asiakasymmärrys, tiedolla toimiminen, suunnitelmallisuus ja laadukas perustekeminen teknisellä ja taktisella tasolla?

Asiakasymmärrys tiivistetään viestintäsuunnitelmaan

Puhuttelevan sisällön ja asiakkaan auttaminen päivittäin vaatii heidän elämänsä ja tarpeidensa ymmärtämistä. Mitä asiakkaat arvostavat ja toivovat, mikä heitä kiinnostaa? Entä mitä ongelmia asiakkailla on ja miten organisaationne pystyy heitä auttamaan niiden ratkaisemisessa? Muun muassa näitä kysymyksiä ja niihin sopivia vastauksia tulisi miettiä päivittäin.

Syvällisen taustatutkimuksen perusteella laadittava viestintäsuunnitelma paketoi asiakasymmärryksen konkreettisiksi tavoitteiksi, sisällöiksi, näkökulmiksi ja tavoiksi, joiden pohjalta arjen viestintää ja markkinointia on mahdollista tehdä. Viestintäsuunnitelmassa kuvataan siis mitä, miksi, missä, milloin ja miten organisaationne viestii ja kenen vastuulla on toteutus sekä laaditaan mittarit. Tavallista, tylsää, mutta tuloksellista.

Viestintäsuunnitelman arjen jalkautuksen työkalu on julkaisusuunnitelma. Päiväkohtaiseen taulukkuun merkitään kaikki organisaation käyttämät kanavat ja niissä julkaistavat sisällöt. Jäljelle jää toteutus.

Perustekemisen korkea taso

Hyvillä suunnitelmilla ei vielä mennä kuuhun, jos toteutus ontuu. Siksi varsinaiset sisällöt on tuotettavat systemaattisesti korkealla tasolla. Tämä tarkoittaa kielioppisääntöjen noudattamista, ydinviestien tiivistämistä, sujuvaa rakennetta, laadukkaita kuvia ja videoita, editointia ja niin edespäin.

CAPS LOCK, gifit ja hashtageilla kikkailu ovat siten paperia argumentaatioanalyysin ja valoituskolmion hallitsemisen rinnalla.

Selkeys on voimaa sisällöntuotannossa.

Huoli pois, hittikampanjoillekin on paikkansa

Päräyttävien kampanjoiden tekeminen ja yksittäisiin nokkeliin videoihin panostaminen ovat kuin ässiä hihassa: niitä tulee ja kannattaa käyttää hyvällä pelisilmällä markkinoinnin tehostamiseksi.

Runsaasti näkyvyyttä keräävillä kampanjoilla ja markkinointitoimenpiteillä pystyy hyvin houkuttelemaan esimerkiksi uusia seuraajia tileilleen tai lanseeraamaan uusia palveluja tai tuotteita. Kun arjen perusmarkkinointi on hyvällä tasolla, kampanjan tavoitteiden saavuttamisen lisäksi tavoitetut ihmiset sitoutuvat todennäköisesti myös seuraamaan sosiaalisen median kanavia.

Tiivistyksenä voin todeta, että yksittäisiä näyttäviä kampanjoita pidä ali- eikä yliarvioida. Laadukas perusmarkkinointi on sisällöntuotannon ykkösprioriteetti, mutta sitä on hyvä täydentää sopivissa väleissä laajaan näkyvyyteen tähtäävillä kampanjoilla. Perusasiat ovat pop.

Sakari Siilin

Kehtaamisen mestari, sanaseppo ja vuorovaikutuksen analysoija.
Sakari SiilinSakari SiilinSakari Siilin
0%
100%