Tarina

Törmää ainejärjestötapahtumassa, aloita yhteinen projekti, päädy samaan yrittäjähenkiseen opiskelijajärjestöön. Heitä keittiönpöydän äärellä läppää yrityksen perustamisesta ja puhu samana iltana tutuille ja puolitutuille oman kioskin perustamisesta. Odota aktiivisesti kaksi kuukautta. Päädy työpajaan, tutustu erääseen toimitusjohtajaan, pyydä häntä lounaalle ja lähetä tapaamisen jälkeen tarjous. Kääri hihat. 

Tuolta jotakuinkin kuulostaa Bywayn syntymisen rautalankamalli tai astetta vapaamuotoisemmin ilmaistuna meidän perustajien, eli Katan ja Saken polku yrittäjiksi. Tarinan pidempi versio puolestaan sisältää paljon hauskoja sattumuksia, opettavaisia hetkiä sekä yrittäjämäistä tekemistä, jonka keskiössä on ollut luottamus yhteiseen tekemiseen sekä sitoutuminen asiakkaiden auttamiseen.

Yrittäjämäistä tekemistä ainejärjestöissä

Bywayn juuret ulottuvat kevääseen 2017. Jyväskylän yliopiston opiskelijoina olimme aktiivisesti mukana ainejärjestötoiminnassa. Kata toimi silloin kauppakorkeakoulun opiskelijoiden ainejärjestö Pörssi ry:n viestintävastaavana ja päätoimittajana ja Sakke puheviestinnän opiskelijoiden vastaavassa järjestössä Parku ry:ssä.

Päädyimme kehittämään yhdessä poikkitieteellisen yhteistyökonseptin Viestijät & Kylterit. Toiminnan tarkoitus on vahvistaa viestinnän, markkinoinnin ja journalistiikan opiskelijoiden ammatillista osaamista sekä edistää poikkitieteellistä verkostoitumista. Projektin parissa opimme tuntemaan toisemme hyvin ja huomasimme nopeasti, että osaamisemme ja työskentelytapamme täydentävät saumattomasti toisiaan.

Kata hahmottaa ilmiömäisen hyvin strategisen markkinoinnin suunnittelun ja jalkauttamisen sekä hallitsee valo- ja videokuvaamisen lisäksi grafiikoiden salat. Sakella puolestaan on hihassaan vahva ymmärrys vuorovaikutusosaamisesta ja kädessä lentävä kynä tarinoiden sanailuun.

Bywayn tarina

Kuva: Touho Häkkinen / Huipulla Tuulee 2018

Itseluottamusta Jyväskylä Entrepreneurship Societysta

Vuosi ja järjestöt vaihtuivat tammikuussa 2018, kun päädyimme molemmat JES ry:n hallitukseen. Kata toimi yrittäjämäistä tekemistä ja yhteisöllisyyttä edistävän yhdistyksen viestintävastaavana ja graafikkona, Sakke puolestaan vastasi JES:n suurimman yksittäisen tapahtuman, Spotlightin järjestämisestä.

Helmikuussa olimme juuri lähdössä valtakunnalliseen ES-järjestöjen aloitustapahtumaan Ice Breakeriin ja vitsailimme kahdestaan oman yrityksen perustamisesta. Vaikka huulenheitto oli viatonta, taustalla oli todellinen kaipuu kulkea omaa polkua.

Tuskailimme tulevia kesätyönäkymiä. Tarjolla oli lähinnä tehtäviä, joissa tekeminen keskittyy vain pienelle osa-alueelle tai rajoittuu sisällöntuotantoon, yksittäisten kampanjoiden koordinointiin ja niin edespäin. Vahvuutemme ja intohimomme puolestaan ovat kokonaisuuksien hallinnassa, organisoinnissa ja uuden luomisessa. Lisäksi saamme itsestämme parhaan esille, kun voimme vaikuttaa vapaasti työn sisältöön ja rytmitykseen.

Yhtenä syynä oman kioskin perustamiselle oli myös viestintä- ja markkinointitoimistojen profiloitumisen puute - ainakaan meidän mieltymystemme mukaisia vaihtoehtoja ei ollut näköpiirissä. Markkinointiin ja vuorovaikutukseen liittyvän osaamisen yhdistäminen puuttui, vaikka ne täydentävät toisiaan erinomaisesti. Halusimme tehdä tästä yhden selkeän kulmakiven omaan toimintaamme.

Lisäksi kaipasimme mahdollisuutta tehdä aidosti pitkäaikaisia kumppanuuksia asiakkaiden kanssa, ilman jatkuvaa lisämyynnin tuputtamista asiakkaille. Näkemyksemme markkinointitoimistojen toimintalogiikasta kun oli valitettavasti kyynisen kylmässä voiton maksimoinnissa. Mielestämme fokuksen tulee olla aina asiakkaan tarpeiden ja toiveiden täyttämisessä, eikä jatkuvassa laskujen lähettämisessä ja sekuntikellon kanssa työskentelyssä. Yhteistyömallit täytyy siksi sorvata siten, että tämä mahdollistuu.

Summasimme ajatuksia ja lähdimme leikittelemään ajatuksella omasta yrityksestä, jossa saisimme toteuttaa itseämme parhaaksi katsomallamme tavalla. Innostuimme ideasta niin paljon, että samana iltana puhuimme sujuvasti tutuille ja puolitutuille siitä, kuinka suunnittelemme oman markkinointitoimiston perustamista.

Työpajasta tarjoukseen

Ice Breaker tuli ja meni. Samoin ajatus markkinointitoimiston perustamisesta jäi takataskuun järjestötehtävien ja -projektien sekä opintojen tieltä. Vaikka emme tehneet minkäänlaisia aktiivisia tekoja yritysidean jalostamiseksi tai edes juurikaan keskustelleet asiasta, jätimme silti tahoillamme hakematta kesätöihin. Koitti maaliskuun puoliväli ja JES:n ja Growthsettersin yhteinen palvelumuotoilutyöpaja hotelli Versossa Jyväskylässä.

Sakke päätyi työpajassa ryhmään, jossa käsiteltiin Jyväskylän yliopiston kampusalueella toimivan ravintolan Sonaatin tulevaa brändiuudistusta. Semmaksi muuttuva lounas-, juhla- ja leipomopalveluita tarjoava kampusravintola oli ison muutoksen edessä, mitä varten heidän toimitusjohtajansa Jarmo Sallinen oli hakemassa lisää ideoita. Kävi ilmi, että Semmalla voisi olla tarvetta ulkopuoliselle markkinointiosaamiselle.

Otimme kahdestaan työpajan jälkeen pikaisen palaverin. Olimme yksimielisiä, että nyt olisi tilaisuus kokeilla kepillä jäätä. Pyysimme Jarmon lounaalle.

Tapaaminen järjestyi seuraavalle viikolle. Keskustelimme syvällisesti tulevista suunnitelmista, joita brändiuudistukseen liittyi ja lounaan päätteeksi lupasimme lähettää tarjouksen Jarmolle. Lopuksi varoitimme, että tarjous tulee henkilökohtaisista gmail-osoitteistamme. Meillä ei myöskään ollut Y-tunnusta, mutta pystyttäisimme sen, jos päätyisimme yhteistyöhön. Jarmoa tämä ei onneksi haitannut, vaan tekeminen meni hallinnon edelle.

Bywayn tarina - viestintä ja markkinointi

Puhelu, joka teki meistä yrittäjiä

Hetki oli eeppinen. Kohtasimme yliopiston käytävällä. Sakke oli juuri saanut puhelun Semmalta: “Kata… Se tarjous meni läpi!” Silloin se kolahti - meistä oikeasti tulisi yrittäjiä.

Itse Y-tunnuksen saimme kirjoihin ja kansiin kahden kuukauden kuluttua tuosta puhelusta. Käärimme nimittäin välittömästi hihat ja uppouduimme täysin ensimmäisen asiakkuutemme hoitamiseen ja tarjouksen sisällön toteuttamiseen.

Emme alkaneet stressaamaan yrityksen perustamiseen liittyvistä muodollisuuksista ennen kuin olimme saaneet asiakastyöt rullaamaan. Asiakas ensimmäisenä, ajattelemme. Tuo mentaliteetti on kantanut tähän päivään asti.

Byway - our way

Volttilähtömme yrittäjyyteen on kantanut mainiosti. Liiketoiminta on kasvanut tasaisesti ja oman yrityksemme rakenteet ovat hahmottuneet ja vakiintuneet vähitellen. Matkan varrella on ollut lukemattomia ilon hetkiä, mutta myös opettavaisia mutkia. Seikkailu on matkan arvoinen. Nimemme mukaisesti (byway tarkoittaa brittienglannissa harvoin kuljettua polkua) haluamme jatkaa uusien harvemmin kuljettujen polkujen löytämistä niin omassa tekemisessä kuin asiakkaidemme kanssa.